
Sunucu Yapısı ve Büyük Ölçekli Çok Oyuncu Mekanikleri Açıklandı
Basın ve içerik üreticilerinin erişimine açılan beta sürümünün ardından sık sorulan bazı soruları cevaplıyoruz.
Sevgili Uyuyanlar,
Yakın zamanda oyun sektöründeki basın kuruluşları ve içerik üreticileri için özel bir Beta sürümü ön izlemesi gerçekleştirdik. Bunun sonucunda oyunun ilk 20-25 saatini detaylı bir şekilde anlatan yüzlerce makale, video paylaşıldı ve canlı yayınlar yapıldı. Paylaşılan tüm bu içerikleri ve yaptığınız yorumları görmek gerçekten harika.
Bu ön izlemeye erişebilen kişilerin deneyimleyemediği en önemli özellikler, Dune: Awakening’in çok kapsamlı çok oyunculu özellikleriydi.
Bu sebeple de sizlerden gelen yorum ve soruların çoğu oyunun bu yönü ile ilgiliydi. Topluluk kanallarımızda çıkan birçok tartışmayı yakından takip ettik. Şimdi bu sorulardan bazılarını cevaplamanın tam vakti!
Elbette, bu makale sorduğunuz sayısız sorudan sadece bir kısmına cevap verebiliyor. Bugün gerçekleştireceğimiz Reddit AMA etkinliğinde daha fazlasına cevap vermeyi hedefliyoruz. Sakın kaçırmayın!
Dune: Awakening farklı türleri barındıran bir oyundur
Dune: Awakening, devasa ölçekli açık dünyada geçen çok oyunculu bir hayatta kalma oyunudur. Daha önce birlikte kullanıldığını hiç görmediğiniz içerikler ve mekanikler barındırır.

Oyun türleri, özellikle de böyle bir oyun geliştiriyorsanız garip olabilir. Biz de bir süre önce oyunun genel türünü kısa ve öz olarak tanımlamak istediğimizde "MMO" demeye karar verdik. Birçoğunuz bunu neden yaptığımızı sordu. Bunu yapmamızın sebebi, oyuna yönelik beklentilerin klasik bir MMORPG oyununa fazla yaklaştığını görmemizdi.
Temelde Dune: Awakening üretim yapabileceğiniz bir açık dünyada hayatta kalma oyunudur. Oyun, devasa ölçekte çok oyunculu özellikler dahil birçok klasik MMO özelliğine olsa da oyun ne olup ne olmadığı konusunda net olmanın önemli olduğunu düşünüyoruz.
Temelde üretim yapabileceğiniz bir açık dünyada hayatta kalma oyunu
Dune: Awakening oyununda birçok klasik hayatta kalma unsuru ile karşılaşacaksınız.
Gezegenin fiziksel koşullarında hayatta kalmak başlı başına bir mücadele. Susuz kalmamanız, güneşten ve kavurucu sıcağından uzak durmanız, kum fırtınası ve radyasyon gibi çevresel tehlikelerle başa çıkabilmeniz gerekiyor.

Kaynak yönetimi yapabilmeniz lazım. Kaynak toplayarak bunları işlemeniz, zırhlardan taşıtlara ve silahlara kadar her şeyi bu işlediğiniz kaynakları kullanarak üretmeniz gerekiyor. Dune: Awakening’de tabii ki baharat da var.

İnşaat oyunun en önemli kısmını oluşturuyor. Göğe yükselen kaleleri inşa etmekte kullanacağınız üretme bilgilerinin kilidini açmadan önce basit bir sığınak inşa ederek oyuna başlıyorsunuz. Gücü iyi yönetmeniz ve yıkıcı kum fırtınalarından korunduğunuzdan emin olmanız gerekiyor.

Bu, bir sandbox oyunu. Oyundaki hiçbir şeye erişim seviyelerle kısıtlanmış değil. Yani siz Arrakis'e geldikten beş dakika sonra arkadaşınız size oyundaki en iyi tüfeği vermek istiyorsa rahatça verebilir. Oyuna başladığınız ilk saatte bir şekilde ornitopter elde geçirip Derin Çöl’e giderseniz bol şans.

Tabii ki bu oyunu bir hayatta kalma oyunu yapan daha birçok şey var. Oyuncular, oyunda birçok tanıdık mekaniğe ek olarak bazı yeni ve eşsiz mekanikler olduğunu da fark edecek.
Dune: Awakening neden klasik bir hayatta kalma oyunundan daha fazlası?
Dune: Awakening, yüzlerce oyuncuyla paylaştığınız kalıcı bir dünyada oyun oynamanızı sağlar.
Tek oyunculu bir oyun değil. Sadece iş birliğine dayalı bir oyun da değil. Sadece birkaç oyuncunun bulunduğu küçük bir sunucuda oynadığınız bir oyundan ibaret de değil. Dune: Awakening; geniş kapsamlı, çok oyunculu bir dünya ve büyük ölçekli çok oyunculu mekanikler sunarak klasik bir hayatta kalma oyununun ötesine geçer.
Oyuncu sayısına ek olarak Dune: Awakening oyununda hem MMO oyunlarından hem de diğer türlerden tanıyabileceğiniz bir dizi oyun mekaniği de var. İşte bunlardan bazıları:
- Oyunda tüm sunucuyu kapsayan sohbetler ve yakın mesafeden sesli sohbetlerden tutun da oyuncuların gruplar kurması, ticaret pencereleri açması ve loncalar oluşturmasına kadar birçok sosyal oyun özelliği bulunuyor.
- Tüm Dünyayı (Dünyaların neler olduğunu birazdan açıklayacağız) kapsayan ve oyun içi para birimi olan Solari ile yürütülen Pazar adında bir ticaret özelliği var. Bu özellik sayesinde oyuncular birden çok sunucu içinde eşya ticareti yapabilir. Bu özelliği, birçok MMO oyununda gördüğünüz müzayede evi gibi düşünün.
- Oyunda, aynı Dünyadan farklı sunuculardaki oyuncuların bir araya gelip sosyalleşebilecekleri, ticaret yapabilecekleri, kontrat alabilecekleri ve NPC'ler ile konuşabilecekleri sosyal merkezler var.
- MMO oyunlarında ve diğer türlerde de görebileceğiniz gibi farklı cevap seçenekleriyle uzun uzun konuşabileceğiniz ve görev alabileceğiniz NPC'ler var.
- İmparatorluk test istasyonları adında hem hikaye hem de ganimet sunan, tek başınıza veya grup olarak girebileceğiniz zindanlar var.
- Oyun içi ara sahneler, NPC diyalogları ve çıkacağınız görevlerle tamamlanan çok bölümlü ve ilgi çekici bir hikaye var.
- Atreides veya Harkonnen Hanedanı’na katılmayı seçebilir, onlarla kendinize ad yaparak eşsiz üretme bilgilerinin ve inşa parçalarının kilidini açabilirsiniz.
- Oyun sadece üretimde ilerlemekle sınırlı kalmıyor. Aynı zamanda oyunda birden çok oyuncu arketipi (İmparatorluk Okulları) var. Birbirinden farklı pasif ve aktif yetenekleri bir araya getirebilirsiniz.
- Oyuncu arketipleri ve yetenekleri arasındaki uyuma ek olarak bu oyunu geliştirirken hedefimiz, hem kalite hem de dövüş seçenekleri açısından bir açık dünyada hayatta kalma oyunundan beklentilerinizin ötesine geçecek bir dövüş sistemi yaratmaktı.
- Oyunda en üst seviyeye ulaşmak ve tüm üretme bilgilerinin kilidini açmanın ötesinde sizi yepyeni bir oyun döngüsü deneyimine sokan bir oyun sonu var.
Daha fazla klasik hayatta kalma mekaniği ile bir araya getirildiğinde tüm bu özellikler, özellikle hayatta kalma türünde daha önce deneyimlediklerinizden çok daha farklı bir oyun ortaya çıkarıyor.
Oyuncu sayısı ve sunucu/dünya yapısı açıklandı
Dune: Awakening oyununu ilk oynamaya başladığınızda eviniz olacak bir sunucu seçeceksiniz. Sunucuların her biri bir Dünyaya aittir ve her Dünyada en az 20 sunucu bulunur.
Oyuncu olarak Dünyanızdaki diğer sunuculardan oyuncularla tanışıp etkileşime geçebileceksiniz. Bunu açıklamanın en iyi yolu Arrakis'in yapısına göz atmaktan geçiyor.
Yarattığımız Arrakis büyüklü küçüklü farklı farklı haritadan meydana geliyor. Gezegen Haritası üzerinde bu haritalar arasında seyahat edebileceksiniz.
Bu haritalardan birkaçı şunlar:
• Hagga Havzası:
Oyuna burada başlayacaksınız ve her zaman buraya döneceksiniz. Seçtiğiniz sunucuda bir adet Hagga Havzası haritası olacak. Bu durum tüm sunucular için geçerli. Yani sunucunuz aslında sizin yüzlerce diğer oyuncu ile paylaştığınız Hagga Havzanız. Eş zamanlı olarak en fazla 40 oyuncu burada oynayabilir. Büyüklük olarak Conan Exiles’ın haritasına benzeyen büyük ve kalıcı bir açık dünyadan bahsediyoruz. Birçok farklı biyomdan oluşuyor. Burada sizinle aynı başlangıç sunucusunu seçen oyuncularla birlikte aynı yerde hayatta kalmalı, inşaat yapmalı ve savaşmalısınız.
- Diğer Hagga Havzası sunucularını da ziyaret edebileceğinizi unutmayın! Ziyaret ettiğiniz sunucuda toprak talep etmek dışında her şeyi yapabilirsiniz. Yani ziyaret ettiğiniz sunucularda savaşabilir, ilerleme kaydedebilir, sosyalleşebilir ve hatta arkadaşlarınızın veya loncanızın topraklarında inşaat yapabilirsiniz.
- Hagga Havzası aslında PvE özelliğine sahip. Sadece bazı küçük alanlarda PvP mevcut.
• Sosyal Merkezler:
Bu merkezler oyuncuların inşaat yapamayacağı, taşıt kullanamayacağı ve birbirleriyle savaşamayacağı yerleşimlerdir (Arrakeen ve Harko Köyü). Bunların yerine Pazar'da ticaret yapabilir, NPC'ler ile konuşup kontrat alabilir ve elbette diğer oyuncular ile sosyalleşebilirsiniz. Burada kendi Dünyanızdaki diğer sunuculardan (Hagga Havzaları) oyuncularla tanışacaksınız. Bir sosyal merkez dolduğunda birçok MMO oyununda olduğu gibi ek bir merkez açılacaktır.
• Derin Çöl:
Hagga Havzası'ndan katbekat büyük, devasa ve kesintisiz bir açık alan. Burası aslında bir PvP haritası. Sadece bazı küçük alanlarda PvE mevcut. Burada oyuncular kontrol noktaları için birbirleriyle mücadele edecek ve devasa baharat püskürtüleri sebebiyle savaşlar başlayacak. Ayrıca burada yen mücadeleler ve ödüller vadeden İmparatorluk test istasyonları dahil farklı farklı ilgi çekici yerler bulacaksınız. Haftada bir, devasa Coriolis Fırtınası haritayı silip geçecek, kaynakların ve ilgi çekici yerlerin konumu değişecek ve oyuncular uçarak her şeyi baştan keşfetmek zorunda kalacak.
- Daha detaylı bilgi vermek gerekirse bu alan kusursuz bir şekilde birleştirilmiş bir dizi haritadan oluşuyor. Diğer bir deyişle yükleme olmadığı için bu haritalar aralarında kesinti yaşamadan seyahat edebilirsiniz.
- Hala Derin Çöl oyuncu sayısı konusunda son rötuşları yapıyor olsak da bu alanda birçok ilgi çekici noktanın etrafına yayılmış yüzlerce oyuncu olmasını bekleyebilirsiniz. Derin Çöl, tüm oyuncuların küçük bir alana doluşmasını engelleyecek ve oyuncuları harita boyunca kendiliğinden dağıtacak şekilde tasarlandı.
- Dünyanızdaki sunuculardan (Hagga Havzaları) diğer tüm oyuncularla tek bir Derin Çöl'ü paylaşacaksınız. Hagga Havzanızdan ayrıldığınızda kendi Dünyanızdan diğer oyuncularla sosyal merkezlerde ya da Derin Çöl’de buluşabileceksiniz.
• Gezegen Haritası:
Yukarıda da belirttiğimiz gibi Gezegen Haritası sayesinde tüm bu haritalar arasında seyahat edebilirsiniz. Arrakis'in kuzey yarım küresinin tepeden gösterildiği bu haritada bir ornitoptere atlayıp Hagga Havzanızdan ortak bir sosyal merkeze veya Derin Çöl’e gidebilirsiniz. Gezegen Haritası ile hareket yakıta mal olur. Bu haritada geçirilen zaman suya mal olur. Bu harita üzerinde uçarken Dünyanızdan diğer oyuncuların da etrafta uçtuğunu göreceksiniz.
Bunlardan başka haritalar da var elbette. Bu haritaları keşfetmeyi de size bırakıyoruz.
Bu düzen sayesinde çıkış sonrasında oyuna genişletme ve çeşitli oyun mekanikleri sunma konularında inanılmaz esnekliğe sahibiz.
Diğer hayatta kalma oyunlarının çoğunda bir sunucu belirli bir haritaya bağlıdır ve bir genişletme çıktığında sunucudaki üssünüzü/ilerlemenizi arkada bırakıp yeni bir haritada yeniden başlamanız gerekir. Dune: Awakening’de ise Gezegen Haritası sayesinde seyahat edebileceğiniz başka haritaları kolayca ekleyebiliyoruz. Oyuncular evlerini ve ilerlemelerini arkada bırakmak zorunda kalmadan oyunu genişletebileceğiz.
Tüm bunlar farklı oyun mekaniklerinin karışımını sunan bir oyun yaratmamızı sağladı. Hagga Havzası'nda bir toprak sınırınız ve kalıcı üs inşaatlarınız olacak. Derin Çöl'ün sürekli değişen ortamında büyük ölçekli çok oyunculu bir deneyim yaşayacaksınız. Sosyal merkezlerde çeşitli seçenekler sunulacak. Tüm bu yerler arasında seyahat edebilecek ve hatta onlarla oynamak için diğer oyuncuların bulunduğu Hagga Havzası sunucularını ziyaret edebileceksiniz.
Tüm bunları özetlemek gerekirse Dune: Awakening’in devasa ölçekli bir hayatta kalma oyunu olduğunu söyleyebiliriz.
Sunucu yükü ve sunucu kuyrukları hakkında endişeler
Sunucu yükü ve sunucu kuyrukları konusundaki endişeleri dile getiren birkaç yoruma denk geldik.
Oyun çıktığında sunuculara çok yüklenilmesini bekliyor ve gerekli hazırlıkları yapıyoruz. Dune: Awakening gibi geniş oyuncu kitlesine sahip tüm oyunlarda olduğu gibi dolu sunucularla (yani Hagga Havzaları!) karşılaşmamak neredeyse imkansız.
Ancak içiniz rahat olsun, oyun çıktığında yüzlerce dünya içinde bir araya getirilen binlerce sunucu olacak. Bu sunucular, aşağıdaki resimde de gösterildiği üzere Kuzey Amerika, Güney Amerika, Avrupa, Asya ve Avustralya’da düşük gecikmeli bağlantı sunabilmek için gerçek dünyanın dört bir yanında bulunacak. Sunucu kapasitesinin dolmak üzere olduğunu fark edersek daha fazla sunucu açabileceğiz. Dune: Awakening geliştirdiğimiz ilk oyun değil. Geçtiğimiz 25 yıl içinde bir dizi MMO ve hayatta kalma oyunu çıkardık. Deneyimli yönetim ekibimizin elinde güçlü araçlar ve işleyen süreçler var.
Şunu da belirtmekte fayda var: Bir Hagga Havzası sunucusu eş zamanlı olarak 40 kişinin oynamasını desteklese de sunuculardaki kişi sayısı gün içinde değişeceğinden yüzlerce oyuncunun burayı evi olarak seçmesini destekleyebilir. Kapalı beta sürümünde bu durum titiz bir şekilde test edildi. Sunucuların dolma riskini en aza indirmek için çok tercih edilen sunucularda fazla karakter oluşturmayı engelleyecek sistemlerimiz var.
Bu çapta oyuncu kitlesine sahip tüm oyunlarda olduğu gibi bu durum sunucuların aynı anda oynayan 40 oyuncu sınırına asla ulaşmayacağı anlamına gelmiyor. Dolu bir sunucuya giriş yapmak istediğinizde bir sunucu kuyruğuna gireceksiniz.
"Sunucu kuyruğu" genelde olumlu bağlamda kullanılmaz. Bizim içinse bu terim oyun deneyimini iyileştiren bir özellik. Genellikle hayatta kalma oyunlarında bu özellik bulunmadığı için sunucuda boş bir yer olmasını bekleyip yeterince hızlı bir şekilde tıklamayı umarsınız. Sunucu kuyruğu sayesinde, boş bir yer açıldığında sunucuya girebileceğinizden emin olarak sadece bir kere tıklamanız yeterli.
Yine vurgulamak isteriz: Sunuculardaki kişi sayısı gün içinde değiştiği için çok uzun süre beklemenize gerek kalmayacaktır.

Sunucuları hem konuma hem de dile göre filtreleyebileceksiniz. Ayrıca Steam arkadaşlarınızın hangi sunucularda oynadığını da görebileceksiniz.
Oyun ilk çıktığında sunucular veya Dünyalar arasında geçiş yapabilmek mümkün olmayacak. Bu özelliği, oyuncu sayısı oturduktan sonra çıkış sonrası güncelleme olarak tanıtacağız. Ana sunucunuzun bulunduğu aynı Dünyaya ait herhangi bir sunucuda arkadaşlarınızı ziyaret edebileceksiniz. Ziyaret ettiğiniz sunucularda toprak talep etmek dışında arkadaşınızın veya bir loncanın üssünde inşaat dahil her şeyi yapabilirsiniz. Hatta sunucular arası lonca oluşturabilir veya bu tür loncalara katılabilirsiniz.
Herkese sorunsuz bir deneyim sunabilmek için sunucular, Dünyalar ve haritalardaki oyuncu sayısı sınırı konusunda hala çalışıyoruz. Oyun çıktıktan sonra oyuncuların oyunu nasıl oynadıkları hakkında daha net bir fikrimiz olacağı için bu geliştirmeyi oyun çıktıktan sonra da yapabilme esnekliğine sahibiz.
Tek oyunculu mod ve özel sunucular var mı?
Buraya kadar okuduklarınızdan benzersiz Dune: Awakening deneyiminin büyük ölçekli çok oyunculu mekaniklere dayandığını anlamışsınızdır.
Oyunda tek oyunculu veya çevrimdışı mod olmasa da oyunun keyfini tek başınıza çıkarabilirsiniz. Bir sunucuya bağlanmak ve çok oyunculu bir ortamda oynamak zorundasınız ama oyunun büyük bir kısmı tek başına oynanabiliyor. Arrakis'e tek başınıza veya diğer oyuncularla kafa tutmak tamamen size kalmış.
Oyun ilk çıktığında özel sunucular olmayacak ama sonraki güncellemelerde bu tür sunucuları tanıtmayı planlıyoruz. Oyunun asıl odağı büyük ölçekli çok oyunculu mekanikler olduğu için oyunun bu yönünü korumak bizim için önemli. Hedefimiz, tüm özel sunucuların sosyal merkezleri ve bir Derin Çöl'ü paylaşacağı bir sistem tanıtmak.
Bu durumda hala özel bir Hagga Havzası sunucunuz olacak ancak bu sunucuya sadece siz ve arkadaşlarınız erişebileceksiniz. Bu konudan daha sonra uzun uzun bahsedeceğiz.
Özetle
Dune: Awakening’i tanımlamak için biraz ne olmadığından da bahsetmemiz gerekiyordu çünkü bu oyun çoğu kişinin aşina olduğu oyunlardan farklı olarak tek bir tür ile sınırlı kalmıyor. Oyunun temelinde hayatta kalma unsurları, oldukça eşsiz sunucu yapısı ve bir dizi önemli, çevrimiçi çok oyunculu mekanik bulunuyor.
Dune: Awakening’in sunucu yapısı yüzlerce oyuncunun oyun dünyasının farklı alanlarına kesintisiz geçiş yapabilmesini sağlıyor. Bunun diğer hayatta kalma oyunlarına kıyasla daha farklı bir deneyim sunacağına inanıyoruz.
Bu oyunu geliştirirken bizim için öne çıkan en önemli şeylerden biri, oyun sistemlerinin karmaşıklığını ve ölçeğini tam olarak anlayabilmek için öncelikle bunu deneyimlemek gerektiği oldu. Aranızdan bazıları, yakında gerçekleştirilecek geniş kapsamlı Beta Hafta Sonunda bunun küçük bir kısmını (oyunun başı) deneyimleyebilecek. Devam eden sürekli, kapalı beta sürümümüzde hem teknolojiyi hem de oynanışı titizlikle test etsek de işlerin nasıl gittiğini ancak 5 Haziran'da açılacak erken erişimle görebileceğiz. O tarihten sonra oyun asıl halini alacak ve oyuncular da son birkaç senedir ne üzerinde çalıştığımızı tam olarak anlayabilecek.
Oyunun çıkmasına çok az kaldı, bizimle Arrakis'e adım atmanız için sabırsızlanıyoruz.
Saygılarımızla,
Dune: Awakening Ekibi
🔗 Kaynak: Steam Duyurusu